Když jsem testoval první bezzrcadlovku od Canonu, nekoukal jsem, zda ji mám podle ceny zařadit mezi 5D a 6D, ale na to, co je aktuálně dostupné. Představte si, že bych o mnohem levnější Fuji prohlásil, že není vhodná do práce. To by asi milovníci této značky protestovali. Oprávněně. Při focení totiž reaguje rychle, má joystick, dva sloty na paměťové karty a v hledáčku se nedíváte do minulosti.

Fujifilm X-T3 a objektivy XF

Fujifilm série X byla kdysi považována za takovou levnější Leicu M, ale vyrostla ve velice schopnou bezzrcadlovku. Už to není jen atraktivní fotoaparát pro street fotografy. Obrazová kvalita je od X-T2 zase o něco lepší, autofocus znatelně rychlejší, jednoduše procesor má vyšší výkon. Všechny funkce tak mohly být aktualizované a jsou velmi atraktivní. Pokud jde o video, dočkali jsme se obrovského skoku vpřed, který překonává X-H1 téměř až tam, kde Fuji začíná konkurovat GH5 od Panasonicu. Je toho hodně, co si na této bezzrcadlovce můžeme oblíbit, ale pojďme začít elektronickým hledáčkem. 3.69 milionů pixelů v něm vypadá nádherně. V boost módu dokáže obraz stejně jako X-T2 obnovovat na frekvenci 120 Hz, tedy s pocitem, že sledujeme optický hledáček, pochopitelně s výhodami toho elektronického. 26megapixelový senzor není svými dvěma megapixely o tolik lepší než jeho předchůdce, ale nižší základní ISO na 160 přispívá k celkové obrazové kvalitě. U scén s vyšším kontrastem se X-T3 drží lépe, když do obrazu vracíme zpět stíny. Cokoli nad ISO 3200 už začíná být citelně poznat, ale není to něco, co bychom nemohli v postprodukci redukovat.

Přestože sám technické údaje potřebuji spíš zažít, stojí za zmínku, že nový autofokus má 425 fázových bodů, rozmístěných až po okraje. Jejich citlivost až do mínus 3 EV je o dvě stopy lepší, než tomu bylo u X-T2. Tedy v situacích s horším osvětlením je tento fotoaparát zase o něco schopnější. Aktualizované je také ostření na oko, ale rozhodně nefunguje tak dobře jako u SONY.

4K se zaznamenává na celou šířku senzoru a s lehkým ořezem i při 60 snímcích. Vysokorychlostní snímání při 120 snímcích za vteřinu také nechybí, ale nepatří mezi ty nejostřejší. Oproti tomu datový tok je u všech režimů, na rozdíl od SONY, velmi štědrý. 400 a 200 megabitů, interní 4.2.0 v 10 bitech a 4.2.2 externě přes HDMI. To vše završuje plochý obrazový profil F-LOG. Dalo by se říct, že záznam tak můžeme finalizovat dle vlastních představ.

Zájem o Fuji u mě podnítil vynikající fotožurnalista, bývalý oficiální fotograf Bílého domu, Pete Souza, který dokumentoval jak prezidenta Baracka Obamu, tak už prezidenta Ronalda Regana. Největší momenty za Obamy zachytil fotoaparáty Canon, za Regana fotoaparáty Nikon, a přestože zkoušel SONY, konkrétně druhou vlnu A7, v posledních letech přešel na Fuji. Myslím si, že jedním z důvodů byla velikost. Ani u Canonu nepoužíval moje oblíbené jedničky, ale 5D. Nejprve MKII, později MKIII. Jeho snímky a komentáře, které vtipně reflektují aktuálně úřadujícího prezidenta, rád sleduji a doporučuji je i vám.

Než se dostanu k ovládání, ne každému může vyhovovat zvláštní retro styl. Jsou to finiše, které jedni budou milovat, možná i ve stříbrné variantě, a druzí zatracovat. Tady za sebe říkám, že na mě Fuji nepromlouvá. Mnohem víc mě oslovují krabicové SONY a futuristické Canony. Zní to sice jako oxymoron, ale design jedničkových těl mi skutečně připadá nadčasový, na což navazuje ergonomie. Téměř ke všemu si dnes můžeme koupit bateriový grip, aby se nám tělo lépe drželo. I přesto mě X-T3 tlačí okem na popruh do prstu, jestliže ho položím na spoušť.

Zatímco u EOS R jsem mechanické ovládání postrádal, tady je ho zbytečně moc. Tělo prakticky není za co vzít, aby to nebylo tlačítko nebo kolečko. Vypadá to hravě, ale reportáž není procházka v růžové zahradě. Pokud nemáme ruku dítěte, Fuji se nedrží dlaní, jako spíš prsty. A právě prsty o to víc potřebujeme pro jakoukoli změnu. U Canonu jimi tolik nepohybujeme. Vše má ideální vzdálenost, což přispívá jak ke stabilitě držení, tak k rychlosti fotografování. Můžeme si říkat, že lehčí tělo se lépe drží, ale když k němu přidáme zmiňované uchopení, nástroj se v ruce o to víc chvěje. Fotky se tak mohou rozostřit, tedy volíme kratší čas nebo vyšší ISO. I proto je stabilizátor přímo v bezzrcadlovkách tak přínosný. A proto na X-T3 tolik chybí.

Všechny značky nám přidávají na objektivy ovládací kroužky. Na všechno se dá zvyknout, ale objektiv při práci slouží jako pozice, za kterou fotoaparát držíme. Samozřejmě clona je na videokamerách běžná, ale videokamery běžně nedržíme za objektiv. Ve sletu rychlých úkolů musíme kontrolovat, zda jsme si závěrku neposunuli nechtěnou manipulací jinam, což je při práci nežádoucí multitasking navíc. Kdykoli jde při reportáži něco vypnout, tak to vypínám. Příklad: už z nastavení mám na 1D u tlačítka mód povolený pouze manuální režim.

Fuji XF 56 mm vedle 85mm objektivů pro full frame.

S menším senzorem jsou menší také objektivy a tím pádem můžeme mít Fuji stále při sobě, což je u plného formátu větší tělocvik. Jak do práce, tak na jiné příležitosti si rád odtáhnu i ten největší Canon, ale pokud bych měl pravidelně chodit po horách, určitě bych volil menší a lehčí techniku. Zatímco svět sledoval ostrý souboj ve fullframu, Fujifilm si v APS-C našel přímo domov, kde si myslím, že odhadl správně, že může prorazit dřív, než aby se přetlačoval s tradičními značkami Canon a Nikon. Na ty si troufá jen obří SONY a stojí ho to spoustu energie. Donutit vydělávající fotografy, aby opustili to, na co jsou zvyklí, je těžký cíl, co dřív doběhne vlna nových zájemců, kteří si svoji profi výbavu teprve skládají.

Fujifilm tak vidím jako ideální upgrade, pokud chce někdo vyšvihnout mobilní fotografii na maximální úroveň nebo odložit svoji těžkou techniku. Při všech rozhodujících momentech X-T3 fungovala bezvadně. Celkový retro vzhled a ovládání přispívá k touze po klasice bez filmu. Už chápu, proč mají v názvu film, přestože jim každý říká zkráceně Fuji.

Myslím si, že X-T3 je aktuálně ten nejlepší APS-C fotoaparát na trhu, a to především díky celé paletě kvalitně zpracovaných objektivů XF. Ta patří mezi nejlepší ucelenou sadu pro fotoaparáty s ořezem. Pokud se něčeho v roce 2019 dočkáme, bude to válka těchto menších bezzrcadlovek. Všichni se chystají něco vydat, protože menší velikost a nižší cena generuje větší počet zákazníků, čtěte zisk. Za žádných okolností ale na ten nejlepší fotoaparát nečekejte. Hledejte nejlepší záběry s tím, co máte k dispozici.

Lukáš Fronk

Nenechte si ujít další článek, sledujte můj Instagram, YouTube, Twitter a Facebook.