Pokud se budeme držet původní myšlenky poslední míle, nemusíme se předhánět v maximální rychlosti a dojezdu. Jenže kratší eboard Exway Wave kompromisy netrpí.

DESKA

Wave se přímo nabízí ke každodennímu použití. Oproti longboardu se všude vejde, takže je větší šance, že ho budeme mít u sebe. Konkávní hloubka desky zvyšuje pocit jistoty do zatáček a zároveň zvětšuje mezeru mezi deskou a koly, takže se do sebe nezakousnou. Podobně jako na Flexovi také zde máme grip, který absorbuje mikro otřesy. Ty jsou u tvrdé desky velmi citelné, proto pokud chcete často překonávat delší vzdálenosti, doporučuji pružný longboard Exway Flex. Mám na něho samostatnou recenzi.

Wave je hezky vyvážený. Díky tomu se s větší jistotou používá kick tail jak pro sjezd obrubníků, kopnutí do ruky, tak třeba zatáčení. Na desce se cítím stabilně, protože se využívá celá plocha. Šířka postoje je podobná jako na longu.

KOLA

Kolečka mají 85 milimetrů, tvrdost 80A. Dřív by se dalo říct longboard kolečka a možná proto se tomuto řešení říká shortboard. Velká kola skvěle zvládají nerovnosti. Kvůli točivému momentu bych si zde dokázal představit i menší průměr, ale je otázka, jak by se zhoršily jízdní vlastnosti. Ty je naopak možné o něco zlepšit přidáním 105milimetrových Cloud Wheels, která se pod desku stále vejdou.

TRUCKY

Wave používá robustní trucky Trist. To znamená vlastní výroba, vlastní kontrola kvality, odolné kované, nikoli jen lité. Exway je na ně patřičně hrdý a já můžu potvrdit, že společně s bushingy univerzálního barelového tvaru zajišťují dobrý pocit z jízdy. Kromě toho že Wave má tvrdou desku, tak kolečka nejsou na ose tak daleko od sebe jako na Flexovi. Dokonce i Boosted mini má větší šířku. I to může mít vliv na jízdní vlastnosti. Já osobně kratší osu vnímám jako benefit, protože jdu po co nejmenším dopravním prostředku a to do všech stran. S povolenými trucky prkno skvěle zatáčí. Není to přímo Carver board, ale i tak jsem byl příjemně překvapený. Trucky jsou po vybalení dotažené dost, a jakmile získáte jistotu, povolujte, protože Wave za tu zábavu stojí a kompromis mezi zatáčením a rychlostí brzy vychytáte. Teprve poté se budete cítit jako na skejtu.

POHON

Znovu jsem požádal o řemenový pohon. Stále si myslím, že se Riot dokáže lépe zakousnout do každé situace, ať už je to brždění, rozjezd a nebo stoupání do kopce. Už teď vám ale můžu slíbit, že HUB motory v kolečkách díky dodavateli, Stablecam, pořádně otestuji a řeknu vám svůj finální verdikt. Do té doby vás můžu uklidnit, že pohony jsou na jediném prkně vyměnitelné, a proto pokud máte jednu či druhou variantu, není to konec.

RYCHLOST

S tím souvisí rychlost. Podle výrobce to řemeny vytáhnou až na 38 km/h. Osobně jsem se dostal na 37 a na tomto prkně je to pocitově stejná rychlost jako 41 km/h na delším Flexovi. Připomínám, že je to test na absolutně rovné silnici. Vaše cestovní rychlost bude mnohem nižší a na takovém prkýnku absolutně dostačující. Obecně tam, kde bych potřeboval přidat, a to platí pro všechny typy v této kategorii, je jízda do delšího kopce. Ve srovnání s jinými vozítky není pomalá. Riot, tedy řemeny s vyšším točivým momentem, mě do kopce táhnou svižně. Znovu záleží, jaké je stoupání a kolik vážíte. Já mám 72 kilogramů a vyjel jsem každý kopec.

VYMĚNITELNÁ BATERIE

Podvozek Wavu má pro mě nové tvary, než jaké známe třeba u Flexe, ale stále designový profil nabízí snadno vyměnitelnou baterii. Něco podobného se říká u každého prkna, ale zatímco jinde musíme šroubovat, zde je možné baterku nasunout během pár vteřin. Myslím si, že jde o obrovskou inovaci. Pokud není na delší trase čas nabíjet, druhá baterka je ideální řešení. Jediná nevýhoda je o něco horší odolnost vůči vodě. V reálu to znamená neprojíždět hluboké kaluže. Voda jako taková nevadí a mnohem víc je nebezpečná pro nás, protože tvrdá hladká kolečka na ní kloužou.

Pokud nechci vázat celý skate na záda, když ho musím hodně přenášet, odpojím baterku, tu si dám do batohu a holé prkno je o to lehčí. Řemenový Exway Wave klame tělem, protože jeho komponenty se od longboardu příliš neliší, a proto stále váží 6,8 kilogramů. Bez baterky můžu pořád popojíždět ve stylu kick push a přitom mít o necelé dvě kila lehčí prkno ke zvedání. Jednoduše, rozložení váhy z ruky na záda přispívá k tomu, brát eboard na pochůzky o častěji.

ESC

Řídící jednotka je integrovaná přímo do podstavy trucků. Takže znovu elegantní design, navíc údajně zlepšuje odvod tepla. S řídící jednotkou souvisí aplikace, ve které je možné všechno nastavit. Průměr kol, typ motoru, styl svícení zadního světla, ale především styl jízdy. Jak agresivní bude akcelerace a brždění. Všiml jsem si, že noví majitelé si nastavením neprojdou a pak se diví, že eboard málo brzdí nebo naopak dostatečně nezrychluje.

DOJEZD

Výrobcem udávaných 20 kilometrů na druhý stupeň rychlosti je za mě i na čtyřku dostatečný. Svoji trasu Ďáblice – Ládví a zpět považuji na tvrdé desce za maximum. Na delší trasy bych určitě volil pružný Exway Flex. Na běžných silnicích z jízdy opravdu brní nohy. Na druhou stranu, pro kombinovanou přepravu městem je kratší eboard lepší než longboard. Když na prkně dlouho nejedu, akumulátor osazený 24 bezpečnostními senzory s přesným ukazatelem stavu se inteligentně vybije na skladovou kapacitu 60 procent. Za mě je to stále eboard připravený k další jízdě.

OVLADAČ

U všech Exwayů stejný ovladač má menší rozměr a to je super, protože se vejde do každé kapsy. Ukazuje stav baterie, aktuální rychlost, na dálku prkno nejen vypíná, ale také zapíná. V aplikaci je na to tzv. Standby mode, u kterého je možné čas pohotovosti nastavit, nebo pokud řešíte absolutní úsporu energie, je možné pohotovostní mód úplně vypnout a zapínat prkno zvlášť.

Obsluha je jednoduchá. Jedním tlačítkem měníme rychlosti a delším přidržením celý systém zapínáme. Kolečkem pak přidáváme na rychlosti. Trochu mi tady chybí pojistka jako na ovladači z Boostedu. Občas si třeba při sundávání batohu o kolečko zavadím a board se někam rozjede. Musím na to myslet a to není uživatelsky přívětivé. Navíc na Boosted boardu má za mě kolečko lepší odpor. Během jízdy to znamená citlivější přidávání a brždění. O to víc musí být na Exwayi citlivý jezdec. Není to nic dramatického, ale snažím se, aby tato recenze byla upřímná.

Kolečko, tedy takový plyn, buď jen přidává a brzí nebo funguje v režimu Free mode, který po dobrždění začne couvat. Dobré je, že si můžeme vybrat. U longboardu mi vyhovuje couvání, u shortboardu stačí brzda, protože pokud něco nevytočím, tak se díky ploutvičce můžu snadno otočit třeba kolem celé své osy a to je první důvod, PROČ SI VYBRAT SHORT BOARD. Druhý důvod je mobilita dopravního prostředku poslední míle. S kratší deskou můžu svoji ruku nechat podél těla. S longboardem už musím tzv. posilovat a to není tak příjemné. Třetí důvod, proč mám rád short board, souvisí s tím, na co jsem zvyklý. Na čem jsem vyrostl. Nepovažuji se za skejťáka, k těm mám respekt, ve skateparku mě neuvidíte, ale na krátkých prknech s ploutvičkou se vozím od malička. O to víc mě baví Wave, protože s tvrdou deskou se cítím víc propojený. Dokonce mám pocit, že jedu rychleji, ale je to jenom pocit. Musím víc pracovat nohama. Flex mi svojí délkou víc překáží než agilní Wave. Kritické momenty se totiž někdy dají doběhnout, pokud delší prkno nepřekáží nebo nejede tak rychle.

BEZPEČNOST

Není mi zatěžko zopakovat, abyste kromě helmy vozili také chrániče. Pokud mám být na něco hrdý, tak ne na to, kolik jsem pomohl prodat ebaordů, ale kolik lidí jsem přesvědčil, aby měli chrániče. Když už jsem zmínil tu pomoc s prodejem, tak moje recenzování Exwaye není honorováno, je to absolutní srdcovka a vážím si toho, že mě sledujete na YouTube a nebo rovnou podporujete, ale rozhodně musím poděkovat SmartWearu, protože ti mi Wave Riot půjčili na test a proto přidávám link do e-shopu včetně slevového kódu: 6XTTYHVA. Pokud by prkno nebylo na skladě, zkuste StableCam.

SERVIS

Česká republika má na starost servis pro téměř celou Evropu. Značku Exway testuji už rok, a přestože se ještě nic nepokazilo, myslím si, že při výběru je to důležitá informace.

Líbí se mi, jak Exway postupuje skvěle dopředu a snaží se inovovat, viz vyměnitelná baterie, možnost prohodit pohon, propracovaná aplikace nebo zadní brzdové světlo. Neláká mě tolik, že může pulsovat v mnoha barvách, ale jako další bezpečnostní prvek se mi líbí. Je super, že za tmy menší led diody opticky zvětšuje průhledný zadní puk. K Wavu si můžeme dokoupit také přední světlo, máme k němu už předvrtané díry a zároveň konektor, který ho podobně jako to zadní napájí z hlavní baterie, což je velmi inteligentní vývoj dříve doplňkových světel, které se musí zapínat a nabíjet samostatně. Doplňky se chystám otestovat v praxi včetně srovnání řemeny versus motory v kolečkách, klasická kolečka versus CloudWheely, a tak vítám všechny vaše připomínky, ať už v této psané formě nebo u dalšího videa na tohle téma. Teď už se musím vrátit zpátky do práce. ✊🏻

Kafe pro Lukáše, sleduj Instagram, YouTube, Twitter a Facebook.